1. ocenění úprava Karlova náměstí / 2008
Význam místa a neuspokojivý současný stav volají po radikálním komplexním řešení, pouhé záplatování dílčích problémů nestačí. Našim základním cílem je rehabilitovat Karlovo náměstí jakožto veřejný městský park – „zelené plíce“ města. Chceme jej navrátit lidem a jejich potřebám. Udělat z něj příjemné a bezpečné místo v centrální části rušného města, které budou navštěvovat rezidenti i turisté, aby si zde odpočinuli a načerpali nové síly. Chceme pomoci dotvořit náměstí, které v srdci Prahy výrazně chybí. Historické Staroměstské náměstí i obchodní bulvár Václavské náměstí mají odlišné funkce a cíle. Do jisté míry uvažujeme o Karlově náměstí jako o velkém vnitrobloku plném zeleně, kam automobilová doprava nepatří a zeleň je uzavřena okolní zástavbou. Další podobnost spatřujeme v New Yorském, samozřejmě mnohem větším, Central Parku na Manhattanu.
Zastáváme názor, že i po dokončení všech městských okruhů bude východozápadní dopravní tepna (ulice Resslova, Žitná, Ječná) stále velmi důležitou dopravní tepnou a proto ji zachováváme. Navrhujeme ji však přemístit pod terén – do tunelu. Do podzemí by se přestěhovala individuální automobilová doprava, zatímco tramvaje by zůstaly na povrchu. Tímto zákrokem by z povrchu náměstí zmizela největší dopravní zátěž, která je zde stejně převážně transitní. Navržené mimoúrovňové řešení nevyžaduje žádné křižovatky a zajistí tak plynulý a bezkolizní pohyb automobilům v tunelu, tak i chodcům na povrchu. Toto řešení otevírá možnost maximálního propojení celého prostoru v jeden kompaktní veřejný městský park, na rozdíl od současných „ostrovů zeleně v moři dopravy“. Lidé by se tak mohli v prostoru náměstí-parku pohybovat svobodněji – náměstí by nyní patřilo lidem a ne dopravě.
Tunely, které jsou v minimální hloubce pod terénem (cca 5,5m), jsou vedeny pod stávajícími komunikace. V návrhu rušíme také silnice lemující obvod náměstí. Toto řešení si vynutilo některé změny v dopravě v přilehlých ulicích k náměstí. Dopravní obslužnost širší lokality však zůstane zachována. Propojení ulice Žitná s Vodičkovou ulicí je uvažováno přes ulice Školská, Navrátilova, Řeznická a Příčná. Ulice před jižná fasádou Městského soudu v Praze byla pro běžný provoz zrušena, s ponecháním parkování vozidel pro potřeby soudu. Vjezd na dvůr bývalé Jezuitské koleje (dnešní Všeobecná fakultní nemocnice) byl ponechán – komunikace je dostatečně široká (6 m) a je vedena v úrovni chodníku a travnatých ploch. Bylo zrušeno přímé napojení ulice Myslíkova z ulice Žitná – ulice Myslíkova by byla přístupná od nábřeží.
V současnosti úzké chodníky před fasádami domů neumožňují vytvoření větších předzahrádek k pohodlnému posezení u dobrého jídla či nápoje. Navíc předzahrádky v bezprostřední blízkosti rušné komunikace nejsou atraktivní. Obvod náměstí by však nyní lemovaly dostatečně široké chodníky – pěší promenády. Zároveň by tak došlo k většímu propojení parteru objektů s veřejným parkem, který je v současnosti oddělen silnicí. Vznikl by tak také dostatečný prostor pro vytvoření předzahrádek u restaurací a kaváren. Tyto široké chodníky by zároveň umožnily bezbariérový pohyb lidí se sníženou schopností pohybu a orientace a zároveň by plně prostorově vyhovovaly pro potřeby zásobování i pro případy mimořádných událostí (hasiči, policie, záchranná služba).